Kesayangan Para Pengunjung, Gli Si Bulu 16 Tahun Setia Khidmat Di Hagia Sophia

Selepas hampir 86 tahun dijadikan muzium oleh pemimpin Sekular, akhirnya tapak bersejarah Hagia Sophia di Turki kembali menjadi masjid.

Keputusan ini diisytiharkan mahkamah Turki beberapi hari lalu yang membenarkan permohonan badan tempatan untuk memansuhkan tindakan pemimpin sekular Republik Turki yang pertama iaitu Mustafa Kamal Attaturk yang mengubah status Hagia Sophia daripada masjid kepada muzium pada 1935.

Sekuriti Masjid Hagia Sophia sedia bertugas!

Antara salah satu tarikan utama di Hagia Sophia oleh penduduk dia dunia adalah mengenai ‘pengawal keselamatan’ yang setia menjaga Hagia Sophia lebih 10 tahun lamanya.

Pengawal keselamatan berkenaan dikenali sebagai Gli merupakan seekor kucing yang setia menjaga Hagia Sophia selama 16 tahun lamanya.

Bahkan, kucing comel berkenaan sering sahaja menjadi tumpuan para pelancong yang berkunjung ke bangunan berkenaan.

Gli penjaga Hagia Sophia kesayangan ramai

Gli merupakan kucing berjenis Eropa,h memiliki bulu pendek yang cantik, mata sedikit juling, dan sikap yang menawan. Kucing Gli menjadi salah satu pusat perhatian dan kesayangan bagi setiap pengunjung yang  melawat Hagia Sophia.

Keputusan tersebut sejajar dengan seruan Presiden mereka, Recep Taayyip Erdogan yang mahu tapak warisan dunia itu kepada sebuah masjid walaupun mendapat kecaman hebat dari Amerika Syarikat dan pemimpin Kristian Ortodoks.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jangan Lupa Juga Untuk Follow Kami di @Kecoh Habis

Sumber: Twitter.

PERHATIAN: Pihak KECOH HABIS tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak KECOH HABIS juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri

Be the first to comment on "Kesayangan Para Pengunjung, Gli Si Bulu 16 Tahun Setia Khidmat Di Hagia Sophia"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*