“Di mata saya perbuatan itu melamp4u sangat perempuan betul pun tidak begitu..” – Viviana Sokong, Tak Kisah Kena Tarbiah

Tak lama sebelum ini terdapat satu isu hangat yang telah mengvndang kemar4han orang ramai apabila t1ndakan seorang influencer transgender yang begitu keterlaluan melakukan aks1 gha1rah dan tayang di media sosial.

Disebabkan itu, selebriti media sosial Viviana Abdullah yang juga merupakan seorang golongan itu tampil memberikan respon.

Terkenal dengan kelantangannya dan pendapat bernas dalam mengupas 1su-1su hang4t di media sosial, Viviana sendiri menyokong bahawa pihak berkuasa tangkap dan tarbiah mereka.

Ia susulan dengan pertanyaan daripada netizen terhadap isu ini dan ada yang tanya samada dia gementar atau tidak jika tindakan tersebut dilakukan.

Kesimpulannya saya bersetuju, walaupun saya akan terkesan,mungkin terkena. Bila saya bersetuju saya mungkin tidak terlepas daripada segala-gala benda ini.”

Menerusi IGTV di Instagram miliknya, Viviana tidak menafikan bahawa perbuatan individu itu sangat keterlaluan. Dia menegaskan bahawa isu tentang mak nyah ini memang tidak berkesudahan cumanya ia panas atau tidak.

Jadi, isu pasal mak nyah ini dipandang serius jika ada seseorang yang melakukan perbuatan melampau.

“Pasal 1su mak ny4h ni dah diam dah memang lah isu ini tidak akan berkesudahan, cumanya dia panas atau tak panas sahaja.Kita dah diberikan kel0nggaran, dia tahu ada makhlvk-makhlvk ini tetapi diaorang cuma tutup sebelah mata. Di mata saya perbuatan itu melampau sangat perempuan betul pun tidak begitu.”

Viviana juga turut menempelak individu tersebut supaya perbuatan dan aksi yang dilakukan tidak sewajarnya dilakukan di negara islam ini.

“Kalau nak buat berkara-perkara itu buat kat tempat lain, bukan di negara ni. Hormat orang, tampilkan apa yang orang nak, saya pun boleh telanj4ng tapi saya tahu itu bukanlah yang dimahukan oleh masyarakat.”

Katanya lagi, sebagai seorang mak nyah juga, dia tak nafikan bahawa golongan sepertinya ini taksub dengan kecantikan tetapi ia haruslah berpada-pada. Jangan disebabkan perbuatan seseorang itu habis semua golongan ini dit1ndas.

Seperti yang kita sedia maklum, Viviana sendiri datang daripada golongan sebegini, namun dia sentiasa menampilkan personaliti yang positif di khalayak umum.

“Pada saya cara kita bawa diri bergantvng kepada orang ramai adalah perrkara paling penting. Personaliti, tingkah laku anda, itu yang orang akan nilai.Kita perlu jaga komuniti kita, kita kena jaga kita punya internal sebelum kita nak b4sh orang luar yang tak faham pasal diri kita, sebelum nak cakap pasal human right semua tu.”

Tambahnya, isu takkan terjadi kalau tak ada orang yang trigger pasal perkara tu. Bila orang dah mula mar4ah maknanya individu itu dah melampavi batasan.

Disebabkan itu, Viviana rumuskan bahawa dia bersetuju kalau diambil t1ndakan, biarpun dia tahu dirinya mungkin terkesan, dia tak kisah.

Saya mungkin akan menjadi salah seorang yang akan ditarbiah. Tetapi t1ndakan harus dibuat. Saya sendiri bawa personaliti yang baik kepada orang awam, kerana nila setitik habis juga susu sebelanga.”

Namun, Viviana menegaskan bahawa kata-kata dan kenyataannya itu bukanlah untuk men1ndas kaum sendiri. Korang boleh tengok video penuh disini.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Viviana (@vivianaabdullah) on

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jangan Lupa Juga Untuk Follow Kami di @Kecoh Habis

Sumber: Instagram vivianaabdullah

PERHATIAN: Pihak KECOH HABIS tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak KECOH HABIS juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri

Be the first to comment on "“Di mata saya perbuatan itu melamp4u sangat perempuan betul pun tidak begitu..” – Viviana Sokong, Tak Kisah Kena Tarbiah"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*