Digelar ‘Sing4 Islam’, Lepas Hagia Sophia Erdogan Berhasrat Bebaskan Masjid Al-Aqsa

Presiden Turki Recep Tayyip Erdogan berjanji untuk “membebaskan” masjid al-Aqsa dari Israel setelah mengubah Hagia Sophia menjadi masjid pada Jumat lalu (10/7/2020).

Keputusannya mengembalikan semula status banggunan ikonik Hagia Sophia sebagai masjid telah menjadi perhatian media antarabangsa.

Usaha awal membebas Al-Aqsa

Penukaran semula status Hagia Sophia sebagai masjid berjaya mengangkat imej Turki sebagai negara Islam, memperlihatkan semula kebangkitan Islam di negara itu.

Dalam satu kenyataan, Presiden Turki, Recep Tayyip Erdogan yang mengatakan bahwa perubahan status Hagia Sophia menjadi masjid adalah usaha awal untuk membebaskan Masjid Al-Aqsa.

Kebangkitan Islam

Menerusi Jerusalem Post, Presiden Turki itu mengaitkan keputusan untuk menghidupkan kembali Islam dari Bukhara di Uzbekistan sampai Andalusia di Spanyol. Terminologi ini, yang menghubungkan al-Aqsa di Jerusalem dengan Hagia Sophia dan Spanyol.

Erdogan sendiri telah lama dikenali sebagai antara pemimpin yang memperjuangankan hak rakyat Palestin daripada terus berada dalam cengk4man pen1ndasan rejim Zionis.

Prihatin nasib rakyat Palestin

Turki juga pernah mengirim bantuan ke Gaza dengan menembus1 blokade Israel atas Gaza, menyebabkan kemat1an 10 warga Turki ketika pasukan Israel menyerbv kapal Mavi Marmara.

Beliau digelar ‘S1nga’ Islam. Kelantangannya bukan cal4ng-cal4ng. Siapa berani mel4wan cakap Donald Trump? Siapa lagi yang tidak gentar menghambat kec4man ke atas Israel? Erdoganlah orangnya.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jangan Lupa Juga Untuk Follow Kami di @Kecoh Habis

Sumber : MSN, Sinar HarianCNBC Indonesia & Jerusalem Post

PERHATIAN: Pihak KECOH HABIS tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak KECOH HABIS juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri

Be the first to comment on "Digelar ‘Sing4 Islam’, Lepas Hagia Sophia Erdogan Berhasrat Bebaskan Masjid Al-Aqsa"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*